Om Manfrotto

I Nord-Italia ved byen Cassola, utvikler, produserer og markedsfører Manfrotto et bredt utvalg av kamera- og belysningsstativ til profesjonelle fotografer, film, teater, levende underholdning og videomarkedet. Produktsortimentet inneholder et bredt utvalg av kamerastativ og hoder, belysningsstativ og tilbehør.

Manfrottos produkter selges gjennom sitt eget distribusjonsfirma, Manfrotto Distribution, i Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Italia, Japan, Storbritannia og USA, pluss uavhengige distributører i over 65 land rundt om i verden! Den uovertrufne styrken i det internasjonale distribusjonsnettet og teamarbeidet mellom selskapet og distributørene er en viktig del av produktenes suksess. Et eget distribusjonsselskap gir direkte tilgang til markedstrender og krav, noe som er viktig for å holde selskapet i fremkant av utviklingen og innovasjonen.

Det har blitt en tradisjon for Manfrotto å kontinuerlig investere i den nyeste teknologien sammen med en konstant bedømming av sortimentet, produksjonsbehovet og forbruksutviklingen. Denne politikken opprettholder den høyeste kvalitetsstandarden i alle faser og har satt standarden andre følger.

Manfrottos produkter er produsert av Manfrotto Supports og Manfrotto Bags.


Historie

Hvordan det begynte
På slutten av 60-tallet var Lino Manfrotto en fotoreporter i Bassano del Grappa for Il Gazzettino og Il Giornale di Vicenza. Han var også involvert i industriell og kommersiell fotografering. Fotografens studioutstyr var vanskelig, tung og lettet ikke arbeidet til fagfolk. Markedet tilbyr et bredt spekter av studioblitz-enheter og belysning, men hadde fullstendig forsømt grunnleggende tilbehør som stativ, bommer og klemmer.

Med hjelp av en medarbeider gjorde Lino Manfrotto derfor sine første produkter, blant annet et lett og stabilt lysstativ som endelig var høyt nok. I noen år laget han bare utstyr for å møte behovene til sine fotografvenner. Senere bestemte han seg for å presentere sitt stativ på internasjonalt nivå, og fikk sine første betydelige bestillinger fra en sveitsisk distributør.

Garasjen ble et produksjonsverksted. Det var der de første Manfrotto-bommene, teleskopstenger og andre stativ ble produsert. Han innså snart at produksjonskapasiteten ikke var tilstrekkelig til å håndtere alle bestillinger fra kunder.


70-tallet

I 1972 møtte Lino Manfrotto Gilberto Battocchio, en tekniker som jobbet for Bassano som er et mekanisk selskap. Salg- og produktsjelen møtte sin tekniske tilsvar. Det var et viktig øyeblikk. Battocchios ankomst gjorde Linos produkter til tredimensjonale løsninger. De to ble et godt team, og innen få år hadde de opprettet et ledende selskap på globalt nivå.

I 1974 lanserte Manfrotto sin første trebenede fotestativ. Innovativ, lett og jevn, Manfrotto's stativ og lysstativ nådde suksess på mange markeder. Artikler som Superboom, Autopole®, Superclamp®, og ble en viktig del av enhver fotografs studio over hele verden. Og konkurransen? De fulgte og kopierte, men kunne ikke matche Manfrottos innovasjon, kvalitet, ytelse og service.


80-tallet
Gruppen vokste, og i 1986 hadde Manfrotto allerede 6 produksjonsanlegg i Bassano, utvidet til Feltre, og etablerte deretter ytterligere 5 anlegg i løpet av to år.

I 1987/88 ble merkevaren Avenger etablert, og produksjonen startet som svar på behovene til bilde- og filmmarkedet. Produktkvaliteten var karakteristisk for dette området, som også motstod ekstrem bruk, alvorlige atmosfæriske forhold og høy kapasitet.

Innovative produkter av høy kvalitet med et verdensomspennende verdsatt varemerke, samt et stort distribusjonsnettverk som dekker 140 land med personal på toppnivå, tiltrukket interesse fra internasjonale investorer. I 1989 ble Lino Manfrottas beholdning solgt til British Vitec Group plc, et multinasjonalt selskap notert på London Stock Exchange. På den tiden var de aktive i tv-sektoren med amerikanske, tyske og franske datterselskaper.


90-tallet
I 1992 kjøptes det franske selskapet Gitzo, en leder i stativ og stativhoder, for profesjonelle amatører og profesjonelle fotografer.

I 1993 ble det amerikanske selskapet Bogen, som spesialiserte seg på distribusjon av fotografisk materiale i USA, kjøpt. *


2000-tallet
I 2004 ble distribusjonsfirmaet Bogen Imaging GmbH lansert i Tyskland.

I 2005 ble Kata, et israelsk selskap, anskaffet som leder innen vesker for videokameraer. I samme år ble konsernet også gitt en lisens til å distribuere National Geographics fotovesker.

I 2006 ble to nye grupper lagt til distribusjonsnettet, Bogen Imaging, en i Japan og en annen i Storbritannia.

I 2010 endret Book Imaging sitt navn til å bli Manfrotto Distribution i alle sine territorier, som på den tiden var: Tyskland, Frankrike, Italia, Storbritannia, Japan og USA. Samme år ble to nye Manfrotto distribusjonsselskaper etablert, basert i Shanghai og Hong Kong.

I 2011 ble Lastolite, en ledende produsent av bakgrunner, reflektorer og lignende utstyr til foto- og videoindustrien, kjøpt. Lastolite ble også distributør av varemerket Coloramas papirbakgrunner.


Fra og med i dag og fremover
I de senere år har tilkomsten av digital teknologi fundamentalt endret fotograferings- og videosektoren og skapt millioner av nye fotoentusiaster. Manfrotto har spådd denne trenden, og med hjelp av sin egen store kunnskapsbank er det viktig å utvikle nye løsninger for fotografer og filmskapere over hele verden.

I 2010 utviklet Manfrotto sin merkevare og utvidet seg fra kjernen blant amatører og fagfolk til de nye fotoentusiastene blant "sosiale nettverkskunder" - forbrukere som lager bilder med smarttelefoner og mindre kameraer, og for hvilket bilde og video er en viktig sosial valuta for å dele med seg til den voksende virtuelle møteplassen blant sosiale nettverk. Ved hjelp av et anerkjent reklamebyrå er merket utvidet fra kjernen til "bevist profesjonell" til mer inspirerende og eksklusive løfter.

"Manfrotto Imagine More" forteller oss om oppdraget for å hjelpe den kreative skaperen til å uttrykke og utforske sin fantasi mer fullstendig, uavhengig av graden av tekniske ferdigheter. Dette oppdraget er også å lede selskapet til nye produktområder som LED-belysning, iPhone® fotograferingstilbehør, nye videoopptaksløsninger, nye vesker og utstyrsløsninger som vil tjene mange flere bildeprofesjonelle og entusiaster rundt om i verden - uavhengig av ferdighetsnivå og utstyr, og uansett hvor deres fotooppdrag tar dem.

Våre varemerker